De bevalling

Je baby wordt geboren

Voorbereiding

Een goede voorbereiding op de bevalling zorgt ervoor dat je beter weet wat je kan verwachten en wat jij zou willen en prettig vindt. Hierdoor zal je minder angstig en onzeker zijn tijdens de bevalling. Sommige vrouwen en hun partner willen veel informatie en vinden het prettig hun wensen uitgebreid op papier te zetten, anderen laten het liever op zich af komen. Tijdens het spreekuur bespreken we samen waar jij en je partner behoefte aan hebben. Het kan handig zijn om je wensen rondom de bevalling doormiddel van een geboorteplan vorm te geven. Extra informatie en een voorbeeld van een geboorteplan vind je hier.

Ook kan je er voor kiezen om een cursus (zoals bijvoorbeeld yoga, Zwangerfit, Hypnobirting of Samen bevallen) te volgen tijdens je zwangerschap. In de regio worden verschillende cursussen aangeboden, vraag er gerust naar tijdens het spreekuur.

Plaats van bevalling

In principe kan je kiezen of je thuis, in het geboortecentrum, poliklinisch of in het ziekenhuis wilt bevallen. Deze keuze kan natuurlijk wel beïnvloed worden door het verloop van je zwangerschap en bevalling. Wanneer je een gezonde zwangerschap hebt gehad, dan hoef je pas tijdens de bevalling zelf te beslissen of je bijvoorbeeld thuis of poliklinisch wilt bevallen. Soms is er ook een (medische) reden om in het ziekenhuis te bevallen. Het is goed om hier al vóór de bevalling over te praten en na te denken.

Wij begeleiden bevallingen thuis, in de verschillende ziekenhuizen in Rotterdam en Capelle aan den IJssel en in het Geboortecentrum Sophia.

Houdingen

Tijdens het opvangen van de weeën maar ook tijdens het persen kan je verschillende houdingen aannemen. Probeer uit wat jij prettig vindt en houdt daarbij rekening dat bewegen en wisselen van houding een positieve invloed heeft op het verloop van de bevalling. In de folder “Jouw bevalling: welke houding past bij jou?” staan verschillende voorbeelden van houdingen tijdens de bevalling.

De praktijk is in het bezit van een baarkruk en een CUB, dit is een soort opblaasbare baarkruk. De CUB is ook heel geschikt om te gebruiken tijdens het opvangen van de weeën. Als je de baarkruk of de CUB denkt te willen gebruiken tijdens je bevalling, geef dit dan aan op het spreekuur.

Badbevalling

Warm water werkt ontspannend en pijnstillend. Een (beval)bad kan daarom een hele mooie en prettige manier zijn om te bevallen. We bespreken graag de optie met je om in bad te bevallen. Lees hier meer over in bad bevallen.

Pijnstilling tijdens de bevalling

Als je wilt bevallen met pijnstilling, zijn er verschillende methodes waar je uit kunt kiezen.

Methoden zonder medicijnen:

Denk hierbij aan ontspanningstechnieken, yoga, massage en warm water.

Methoden met medicijnen:

Wanneer je kiest voor pijnbehandeling met medicijnen moet je naar het ziekenhuis.

Omdat medicijnen bijwerkingen kunnen hebben, worden er verschillende controles uitgevoerd zoals bijvoorbeeld het meten van je hartslag, bloeddruk en ademhaling. Meestal wordt ook de hartslag van de baby continu in de gaten gehouden.

De volgende behandelingen kan je in het ziekenhuis krijgen:

• Lachgas (in het IJsselland Ziekenhuis)
  • ruggenprik (epidurale analgesie)
  • injecties met pethidine
  • pompje met remifentanil

Wanneer je voor een medicinale pijnbehandeling kiest, wordt de begeleiding van je bevalling overgenomen door de gynaecoloog. Lachgas vormt hierop een uitzondering, als je hiervoor kiest is overname niet nodig en kunnen wij je bevalling blijven begeleiden.

Meer informatie over pijnbehandeling lees je in de folder: “Bevallen – Hoe ga je om met pijn?

Beladvies

Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Als je je zorgen maakt, als je iets wilt vragen of als je wilt overleggen, mag je altijd bellen.

Er zijn echter ook situaties waarin je ons direct moet bellen.

Als je minder dan 37 weken zwanger bent:

• Bij vaginaal bloedverlies
  • Bij hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in de bovenbuik of bovenrug
  • Als je kindje minder beweegt dan anders
  • Als je weeën hebt (buikpijn of rugpijn die komt en gaat)
  • Bij vruchtwaterverlies

Als je 37 weken of langer zwanger bent:

• Bij ruim vaginaal bloedverlies (een beetje bloedverlies vermengd met slijm is normaal)
  • Bij hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in de bovenbuik of bovenrug
  • Als je kindje minder beweegt dan anders
  •  Bij weeën die regelmatig om de 3-4 minuten komen, een uur lang
  • Bij vruchtwaterverlies: als het water groen of bruin is, bel dan direct. Als het water helder of roze is, bel dan overdag.